Mijn eerste wedstrijd


Handleiding 1e BMX fietscross wedstrijd  

Voor veel mensen die nieuw zijn in de BMX-fietscrosswereld is het erg lastig om nu precies te weten wat te doen bij een wedstrijd. Deze handleiding is een soort beschrijving van handelingen die een rijder moet uitvoeren om mee te doen aan een wedstrijd, met daarbij enige uitleg van begrippen en procedures. 

 

Soort wedstrijden
Allereerst uitleg over de wedstrijden. In Nederland kennen wij een aantal soorten wedstrijden. Vaak zijn er regionale wedstrijden of Interclub wedstrijden. Deze wedstrijden worden in een klein verband verreden, vaak een aantal verenigingen in een regio die een wedstrijd onderling organiseren. Een stapje hoger is het Regionaal kampioenschap. Het BMX seizoen loopt overigen gelijk aan een kalenderjaar. 

 

De volgende stap is de Topcompetitie (TC). De topcompetitie gaan over meestal zes wedstrijden die verspreid over Nederland worden verreden. Ook hier wordt er een klassement opgemaakt waarmee aan het einde van het jaar de TC-winnaar wordt bepaald. De besten van de TC mogen meedoen aan de Nederlandse Kampioenschappen (NK). Deelname aan de NK kan alleen op uitnodiging van de KNWU. De beste TC rijders worden uitgenodigd op basis van een aantal criteria die de KNWU vast stelt. Op een nog hoger niveau zijn de internationale wedstrijden. De EK-rondes, EK eindronde en de WK.

Ook is er nog een aantal eenmalige wedstrijden. De NK Clubs (Clubkampioenschappen), Indoor’s of lichtwedstrijden. Deelname hieraan is vaak openbaar voor iedereen met een geldige licentie.

 

Deelname aan een wedstrijd, hoe doe je dat?

Als je wilt meedoen aan een wedstrijd dan moet je je aanmelden. Voor internationale wedstrijden moet dat vaak een week van te voren via de site van de KNWU. Voor andere wedstrijden kan dat vaak op de dag zelf. Wil je meedoen aan een wedstrijd dan kan je op allerlei sites kijken waar een wedstrijd gehouden wordt. Een goede site is www.bmxwest.nl. Vaak staat er bij een wedstrijd vermeld of er voorinschrijving noodzakelijk is, is er een routebeschrijving aanwezig en een verwijzing naar een internetsite voor verder informatie.

Heb je eenmaal gekozen voor een wedstrijd dan moet je je inschrijven. Het inschrijven gebeurd via het kopen van een kaart in de kantine of bij de ingang van het terrein. Op de kaart vul je de gevraagde gegevens in. Vaak kan je in een eigen klasse en in een open klasse meedoen. Ook is er meestal nog een cruiseklasse waarin je mee kan doen.  Na het invullen van de kaart geef je deze af bij de wedstrijdjury en kan je gaan trainen om de baan te leren kennen.

 

Klassen?

Eigen klasse, open klasse en cruiseklasse zijn de 3 klassen waarin een wedstrijd verreden wordt.  Eigen klasse is de klasse die op je licentie staat. Boys of Girls met een bepaalde leeftijd (bv. Boys 8 zijn jongens geboren in 1999 (2007)) . De eigen klasse is dus hetzelfde gedurende het gehele jaar. In de eigen klasse worden op TC’s de klassementen berekend.

 

Een open klasse is een klasse die per wedstrijd een winnaar oplevert. Er wordt ook anders ingedeeld, vaak op dagleeftijd. Ben je dus bv. aan het einde van het jaar jarig dan wordt je in de eigen klasse ingedeeld in de klasse behorende bij de berekening (wedstrijdjaar- geboortejaar) In de open klasse wordt gekeken naar je leeftijd op de wedstrijddag. Vaak ook worden er twee of meerdere klassen samengevoegd.

 

De cruiserklasse is gelijk aan de eigen klasse, alleen de soort fiets wijkt af. Een cruiser heeft grotere wielen (24 inch) dan een ‘normale’ BMX fiets. Voor de rest is alles gelijk aan de eigen klasse.

 

De wedstrijd

Als je bent ingeschreven in de wedstrijd wordt je ingedeeld op basis van je leeftijd / licentie in een groep. Is de wedstrijd een serie dan wordt je ingedeeld op basis van de uitslag van de vorige wedstrijd!  Van deze indeling worden lijsten gemaakt welke worden opgehangen op speciale borden. Als de lijsten zijn opgehangen wordt dat meestal omgeroepen, zo niet dan is dat meestal goed te zien aan de drommen mensen bij de borden. De lijst waarop je staat ingedeeld bevat de volgende informatie: Het race nummer, de klasse en je startposities. Ook staat hierop hoeveel rijders er door gaan naar welke volgende ronde. Hieronder een voorbeeld van zo’n startlijst.

   

 

Op deze lijst is te zien dat rijder Finn Termaat is ingedeeld in Race 8. De 1e manche moet hij bij het hek op plaats 7 gaan staan, de 2e manche op plaats 6 en de 3e manche op plaats 1.
Tevens kan je hier zien dat er een halve finale wordt verreden in deze klasse. De beste 4 rijders na 3 manches gaan naar de volgende ronde, in dit geval een halve finale.

 

NUTTIGE ATTRIBUTEN
Papierplakband (schilderstape) en alcoholstift.
Dit voor het noteren van reeksen en startposities

  

Dit plak je dan op het frame of stuur van de rijder als geheugensteuntje

Herkansing
Soms staat er onderaan deze lijst dat er een herkansing plaats vindt. Deze herkansing wordt verreden indien er in een bepaalde klasse 17 tot en met 19 inschrijvingen zijn. De verdeling van de rijders levert nl 3 groepen op. De eerste 4 van 3 groepen geeft 12 rijders in de halve finale. De afvallers rijden dan voor 4 plaatsen in de halve finale. De nrs 5 en lager zijn klaar met hun wedstrijd.

B-Finale/A-Finale
De nummers 1 tot en met 4 van de halve finale gaan naar de A-Finale, de nummers 5 tot en met 8 gaan naar de Bfinale, mits deze verreden wordt. De B-finale wordt niet altijd verreden. De Open klasse kent geen B-Finales, in de TC (2007) zijn de B-Finales afgeschaft, net zoals de herkansingen.
Als er wel een B-Finale wordt verreden dan is de winnaar van de B-Finale geëindigd één plaats achter de nummer laatst van de A-Finale, meestal is dit plaats 9.
De A-Finale is de grote finale. Winnaar van de A-Finale is de winnaar van de wedstrijd. In de TC competities krijgt de winnaar dus ook de meeste punten.

 

Puntentellingen  

Om een klassement op te maken worden er aan de uitslag punten toegekend. Er zijn diversen telsystemen. 

Systeem A:
De manche uitslag geeft punten. Nummer 1 krijgt er 10, nummer 2 => 9, nr. 3=> 8 etc.
Na 3 manches heb je dus als je alles 1 rijdt 10+10+10 = 30 punten.
De finale winnaar krijgt 48 punten, de nummer 2 krijgt er 45 en dat loopt verder terug met 3 punten per plaats.

Dus als je alle races op 1 bent geeindigd  geeft dat 30 punten voor de manche en 48 punten voor de finale wat bij elkaar opgeteld 78 punten geeft.

Systeem B:
De afvallers krijgen punten. Val je niet al dan ga je naar een volgende ronde en krijg je nog steeds geen punten. Win je de finale dan krijg je de punten behorend bij die plaats. Het aantal punten hangt af van het aantal inschrijvingen per klasse.

De winnaar krijgt 4 punten meer dan de nr. 2, de nummer 3 krijgt weer 3 punten minder dan zijn voorganger, de nummer 4 krijgt op zijn beurt weer 2 punten minder.

De overige krijgen een punt minder dan hun voorganger. Iedereen krijgt punten, bv de nummer 5 in de halve finale krijgt het aantal punten behorend bij de 9e plaats en eindigt dus gelijk met de andere nummer 5 in de andere halve finale. Dit systeem wordt toegepast in de TC en bij het NCK.

Systeem C:
Aan het einde van de wedstrijd wordt op basis van de behaalde uitslag een ranglijst opgemaakt. Op basis van deze ranglijst worden er punten toegekend, nummer 1 krijgt 100 punten, nummer 2 krijgt er 70 nr. 3 krijgt er 50. Dit loopt langzaamaan terug naar 1 punt.